Diagonaal (wedge)

Diagonaal Beet of Wedge

Het diagonaal afslijten van de snijtanden zal meestal veroorzaakt worden door een afwijkend kauwpatroon. Ook een aangeboren afwijking aan kaak of gebit kan de oorzaak zijn. Een zeer uitgebreide gebitscontrole is noodzakelijk zodat deze oorzaak opgespoord kan worden. De oorzaak kan ook veroorzaakt worden door missende elementen. Correctie van een afwijking zoals op de foto`s zal vaak in meerdere sessies moeten plaatsvinden. Zodra de drie-punt balans hersteld is in de paardenmond zal het gebit weer normaal afslijten. Onderstaande afwijkingen zijn niet binnen een jaar ontstaan maar over een periode van meerder jaren. Paarden met een dergelijk gebit zullen zeker problemen geven bij het aannemen van het bit. Rijtechnische zal het paard veelal een voorkeurskant aangeven. Laat daarom het gebit van uw paard minimaal 1x per jaar controleren door een gecertificeerd gebitsbehandelaar. Een diagonale beet bij paarden is zeer goed te behandelen mits het paard natuurlijk niet al veel te oud is.

Diagonaal.paardentandartsslob

Behandeling Diagonaal beet

Bij de behandeling van een “wedge” zal men enige voorzichtigheid in acht moeten nemen. De snijtanden zullen weer in de juiste positie gezet moeten worden. Dus als er van de bovensnijtanden links wat afgehaald wordt zal er van de ondersnijtanden rechts wat moeten worden ingekort. Of andersom natuurlijk afhankelijk van de situatie. Als de snijtanden eenmaal een acceptabele stand hebben gekregen zal er aan de kiezenrijen ook nog het nodige moeten worden aangepast om zo weer de eerder besproken 3 Punts-balans te herstellen.