EOTRH

EOTRH bij het Paard

Equine Odontoclastic Tooth Resorption & Hypercementosis

Een mond vol maar wat is het exact?

Uit onderzoek onder 500 Paarden en Pony’s van 18 jaar en ouder bleek dat ruim 450 van hen, in meer of mindere mate, besmet waren met EOTRH. De techniek omtrent de paarden tandheelkunde gaat de laatste jaren pas echt met grote sprongen vooruit. Voorheen werd er gewoonweg geen onderzoek naar gedaan. En bij wilde paarden komt het natuurlijk niet voor want die worden hooguit 15 jaar oud. Kortom het is belangrijk dat u het gebit van uw al wat oudere paard ook goed controleert of laat controleren. Met het vroegtijdig herkennen van EOTRH kunt u uw paard veel leed besparen.

EOTRH16 eotrh17

Source www.midwestequineservices.com

EOTRH wat kunnen we er aan doen?

EOTRH is een zeer pijnlijke aandoening voor uw paard of pony. Het begint aan de buitenste snijtanden en zal langzaam aan alle snijtanden aantasten.  Helaas is er niets aan te doen anders dan in de beginfase antibiotica en pijnstillers voorschrijven. De enige oplossing om het paard echt van zijn pijn af te helpen is het verwijderen van de snijtanden. Een paard zonder snijtanden kan nog gewoon eten. Grazen zal een stuk moeilijker gaan dus we zullen het paard altijd moeten bijvoeren.

eotrh omslag

Equine Odontoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis treatment

Literatuur

De prevalentie van gebitsafwijkingen bij 483 paarden en pony’s

J.W.E. Peters i, B. de Boer ii, G. Broeze-ten Voorde iii, J. Broeze iii, P. Wiemer iv, T. Sterk v en T. Spoormakers vi.

Veterinaire tandheelkunde 27

samenvatting

Vijf dierenartsen werkzaam in drie paardenklinieken hebben voordat zij met het opereren startten de mondholte onderzocht van 483 paarden en pony’s. Dit onderzoek geeft een indruk van het voorkomen van vooraf gedefinieerde gebitsafwijkingen in de onderzochte paardenmonden. Om afwijkingen goed in beeld te brengen moet een grondig onderzoek worden gedaan van de gehele paardenmond waarbij handen/vingers, een goed mondspeculum, een lichtbron en een mondspiegel nodigzijn. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de onderzochte paarden, ook die waarbij geen klachten waren wat betreft voederopname of het rijden, gebitsverzorging nodig had. Scherpe kanten, haken op de 106/206 en/of de 311/411 waren de afwijkingen die het meest werden gevonden.

Het hele artikel is te lezen op de website van European equine Dental Consultancy. http://www.equinedental.eu/literatuur