Fracturen

Gefractureerde Paarden Kies

Doe het goed, doe het kundig!

Een tand of kies welke gefractureerd is zal altijd moeten worden verwijderd. Indien dit niet tijdig gebeurt of te laat wordt opgemerkt bestaat de kans op een ontsteking. Een fractuur kan onststaan omdat de tand of kies rot is of omdat het paard danwel zijn hoofd heeft gestoten of is getrapt door een soortgenoot. Het verwijderen van een gefractureerd element zal ik veelal in een kliniek laten doen daar de kans op afbreken erg groot is. Tevens is daar medicatie voorhanden. Voor dit soort ingrepen werk ik dan ook samen met het Diergeneeskundig Centrum de Vallei in Woudenberg of Dierenkliniek Emmeloord. Het is een bewuste keuze dit niet op stal te doen. De gevolgen zijn namelijk niet te overzien wanneer dit niet kundig gebeurt. Wanneer de kiezen al los zitten, zoals veelal bij oudere paarden het geval, is een extractie op locatie nog wel te doen mits de juiste instrumenten voor handen zijn. U dient er wel rekening mee te houden dat verwijderen van tanden en kiezen een langdurige klus kan zijn. Het is niet simpelweg even een kiesje trekken. Dit zal altijd met beleid gedaan moeten worden. De kies of tand zal langdurig in beweging gebracht worden net zolang tot deze los uit de alveole komt.

Paardentandarts slob valleikliniekPaardentandarts-Slob-Gebitsbehandelingpaardentandarts slob 46 paardentandarts slob 34 paardentandarts slob 33FRACTUUR 1

Fracturen van tanden en kiezen, die niet tijdig worden opgemerkt, zorgen niet alleen dat het paard dagelijks pijn ervaart tijdens het eten en gereden worden maar kunnen uiteindelijk zelfs leiden tot verdere gebitsafwijkingen en verlies van hele gebitselementen. De laatste drie kiezen van de bovenkaak staan bovendien in nauw contact met de sinusholte, enkel verwijdert van elkaar door een dun laagje bot. Wanneer de druk van een kieswortel-ontsteking te hoog oploopt zal deze uiteindelijk doorbreken in de sinus. Neusuitvloeiing en een onaangename geur uit de neusgaten wijst dan ook niet zelden in de richting van een kiesontsteking.

Extractie 2 Extractie Extreem Extractie foto 2 Extractie foto Extractie6FRACTUUR 2