Gebitsafwijkingen

[av_heading heading=’Gebitsafwijkingen’ tag=’h3′ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#226802′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’][/av_heading]

Gebitsafwijkingen bij alle paardensoorten ontstaan veelal door het verkeerd afslijten van de tanden en kiezen.  Er zijn vele oorzaken op te sommen maar vaak is het onduidelijk welke afwijking nou de oorzaak is voor welk gebitsprobleem. Sommige paarden hebben simpelweg een afwijkende stand van de kaken.  Bij een onderbeet (underjet), bijvoorbeeld, is de onderkaak langer dan de bovenkaak. Een overbeet (overjet) betekent dat de onderkaak juist korter is dan de bovenkaak. Er zijn ook paarden met een scheef gebit of met teveel tanden of kiezen. En soms levert het wisselen van de melkkiezen/tanden de nodige problemen op. Door de vele soorten afwijkingen kunnen paarden hun voedsel niet voldoende fijnmalen, kan het voedsel niet optimaal verteerd worden en vermindert vanzelfsprekend de conditie van het paard. Om een goed herstel te waarborgen dienen gebitsproblemen vroegtijdig herkend en behandeld te worden door een kundig gebitsbehandelaar.

paardentandarts Ron Slob HAAK 6paardentandarts slob paardentandarts R.A. Slob Paardentandarts Slob HAAK 3 PferdezahnarztHAAK 4 Ronald Slob Paardentandarts Haak

Een paard met een goed “lopend” gebit zal zich veel prettiger voelen, beter te berijden zijn en het voedsel beter vermalen en dus ook beter verteren. Het leveren van een top-prestatie met pijn in de mond is net zoals voor mensen ook voor onze paarden haast onmogelijk. Ook als een paard of pony niets laat merken  kunnen er evengoed flinke problemen in de paardenmond aanwezig zijn, zonder dat het paard daar duidelijk verschijnselen van laat zien. Je kunt er dus nooit van uit gaan, dat een paard in goede lichamelijk conditie altijd een perfect gebit heeft!

Het kribbenbijten, schuren van het gebit en luchtzuigen kunnen de nodige afwijkingen en slijting aan het gebit veroorzaken. Paarden doen dit vaak uit verveling en eenmaal aangeleerd zal het niet meevallen om het weer af te leren. Het gebit kan hier veel onder te lijden hebben zeker wanneer het paard een kribbenbijter is. Paarden slijten soms hun tanden af tot zelfs de pulpa open komt te liggen. Dit moet voor het paard erg pijnlijk zijn maar ondanks dat gaan veel paarden gewoon door met dit gedrag.

kribbenbijter2 Paardentandarts R.A. Slob kribbenbijter 3 Paardentandarts Slob kribbenbijter 4 Paardentandarts Slob kribbenbijter 5 Paardentandarts Slob kribbenbijter Paardentandarts Slob

Bovenstaande foto’s laten een gebit zien dat volledig is afgeschuurd door het kribbenbijten. De eerste tekenen van EOTRH zijn hier ook al duidelijk zichtbaar.

omslagshet
Gebitsafwijkingen bij de Minishetlanders. (veel voorkomend)