Oorzaken

[av_heading heading=’Veel voorkomende oorzaken’ tag=’h3′ color=’custom-color-heading’  style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’][/av_heading]

• Scherpe randen/punten langs de kiezen
  • Overbeet of onderbeet
  • Haken en verhogingen
  • Smile, frons of diagonaal
  • Golf- Schaar- of Trapgebit
  • Teveel of te weinig kiezen/tanden
  • Afwijkende stand of gedraaide kiezen/tanden
  • Fracturen, tandsteen of tandbederf
  • Melanomen of verwondingen in de mond
  • Doorgroeiende kiezen tanden
  • Problemen tijdens de wisseling (bijv. achtergebleven of slechtwisselende melk-elementen)
  • Ontstekingen van tanden/kiezen of de tandkas
  • Ontstekingen van het tandvlees of het verhemelte
  • Diastase (abnormale ruimtes tussen twee elementen langs de kaak)
  • Gezwellen en verwondingen in de mondholte

wolfskies (paardentandarts slob)paardentandarts slob 113wolfskies 2.05 (paardentandarts slob)

Een paard kan zeer veel ongemak en pijn ondervinden van wolfs kiezen. Zeker wanneer er met bit wordt gereden. Wolfskiezen kun je onderhuids (blind) of duidelijk zichtbaar op alle quadranten tegen komen. Het lukraak even trekken van een wolfskies is absoluut “not done”. Deze moeten kundig en zorgvuldig worden verwijderd zeker wanneer ze blind aanwezig zijn. Een kundig paardentandarts zal dit altijd onder lokale anesthesie (verdoving) doen. Wanneer een wolfskies onkundig wordt verwijderd bestaat de kans dat deze afbreekt met alle nadelige gevolgen van dien. Dit zal op den duur gaan onsteken en in het slechtste geval beland U met uw paard in een kliniek voor een chirurgische ingreep.

Laat uw paard a.u.b. niet onnodig pijn lijden. Het verwijderen van (een) wolkskies(zen) is voor een kundig gebitsbehandelaar met voldoende tijd en het juiste instrumentarium een relatief eenvoudige ingreep. Dus voor men paard of pony gaat beleren eerst laten verwijderen luidt dan ook het advies.

[av_heading heading=’De Hengstentand’ tag=’h3′ color=’custom-color-heading’  style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’][/av_heading]

De hengstentand (haaktand),  is de 4de tand in de rij en een tand die voornamelijk (de benaming zegt het al), bij de mannelijke dieren voorkomt. Het betreft hier een vechttand van het mannelijk paard waarmee hij zijn concurenten te lijf gaat in het wild. Ook vrouwelijk dieren kunnen in uitzonderlijke gevallen hengstentanden hebben. Het betreft dan vaak een dominante merrie. Deze hengstentanden zijn over het algemeen niet zover ontwikkeld als bij de mannelijke dieren. Ook hengstentanden kunnen voor problemen zorgen wanneer deze verkeerd geplaatst zijn door een afwijking. De hengstentanden bij het paard komen eerst onder door (4de jaar) en later boven (5de jaar). Als de tanden onder al duidelijk zichtbaar zijn zitten ze boven vaak nog onderhuids. Bij het indoen van het bit is bij het jonge paard enige voorzichtigheid te betrachten. Bij het er per ongeluk tegenaan stoten zal het paard zijn hoofd omhoog te doen om de pijn te ontwijken.

Leg het bit daarom bij jonge hengsten en ruinen altijd via de tong op zijn plaats. Het verwijderen van een hengstentand is een behoorlijk ingreep en is gelukkig zelden noodig. Na het 6de levens jaar kunnen de hengstentanden ingekort en afgerond worden als dit nodig is.

Paardentandarts Slob 1.04 Paardentandarts Slob 3.04 R.A. Slob Paardentandarts 3.04